• »»

  • Feb 23 2018
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
کد خبر: 1096 | تاریخ انتشار: شهریور ۳, ۱۳۹۴ - | تعداد بازدید: 1687

پروژه‌هایی برای تغییر

اگر کسی به شما بگوید که فلانی دارد روی یک پروژه کار می‌کند، اولین معنایی که از کلمه‌ی پروژه به ذهنتان می‌آید چیست؟ احتمالا یک پروژه‌ی عمرانی یا تحقیق و توسعه شاید هم یک پروژه‌ی صنعتی. کمتر کسی با شنیدن این واژه یاد پروژه‌های خدماتی و ترویجی می‌افتد اما دقیقا همین پروژه‌ها هستند که بیش‌ترین تاثیر را در جامعه‌ی خود می‌گذارند.

 

invite
پروژه‌هایی را در نظر بگیرید که به‌صورت داوطلبانه اقدام به جمع‌آوری زباله از طبیعت و پاکسازی محیط می‌کنند یا مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب دعوت می‌کنند. اولی از نوع خدمت‌رسانی و دومی از نوع ترویجی‌ست. از همین دو مثال می‌شود فهمید که چنین پروژه‌هایی در صورت اجرای درست و موفق می‌توانند تاثیرات عمیقی در جامعه ایجاد کنند.

 

ترویج و حمایت‌گری یعنی چه؟

وقتی یک شهروند مشکلی را در جامعه‌ی خودش مشاهده کند، می‌تواند منفعلانه از کنار آن رد شود و منتظر بماند تا مسئولین به آن رسیدگی کنند یا این‌که می‌تواند به عنوان یک عضو فعال از جامعه، یک پروژه یا کمپین (کارزار) با توجه به مشکل تعریف کند و به آگاهی‌بخشی و تشریح مشکل و سپس ارائه‌ی راه‌حل‌های قابل اجرا بپردازد. البته برای موفقیت چنین پروژه‌هایی قطعا باید به تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات درست نگاه ویژه‌ای داشت و توجه و حمایت مردم و مسئولین ذی‌ربط را نیز جلب نمود. داشتن یک گروه همراه و هم‌دغدغه برای اجرای برنامه‌ها بسیار مهم و حیاتی است و رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی هم تاثیر بسیار زیادی در موفقیت پروژه‌های ترویجی دارند.

کارهای خیریه، جذب کمک‌های مالی، پروژه‌های آموزش مستقیم و پروژه‌های خدمت‌رسانی با ترویج و حمایت‌گری متفاوت‌اند.

 

ترویج‌گر کیست؟

ترویج‌گر یک شهروند فعال است که با دقت در جامعه و شناسایی مشکلات موجود، مهم‌ترین مشکل که دغدغه‌ی حل کردن آن را دارد و در خود توانایی تلاش برای رفع موانع سر راهش را می‌بیند، انتخاب می‌کند و سپس با تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات، ریشه‌ها، دلایل و پیشینه‌ی مشکل و تمام اشخاصی که به هر نحو در به‌وجود آمدن آن نقش داشته‌اند یا می‌توانند در حل شدن آن نقش‌آفرینی کنند را شناسایی می‌کند. مرحله‌ی بعد در فرآیند ترویج تدوین یک راهبرد کلی برای استفاده‌ی بهینه از منابع در دسترس، جذب منابع بیش‌تر و از سر راه برداشتن موانع موجود بر سر راه حل مشکل است. ترویج‌گر برای حل مشکل راه‌های زیادی پیش رو دارد که باید ترکیبی از آن‌ها را برای رسیدن سریع‌تر و البته مطمئن‌تر به هدف انتخاب کند.

 

اگر همین حالا به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سر بزنید قطعا چند نمونه از کارزارها و پروژه‌های ترویجی مختلف را خواهید یافت. البته تمام این کارزارها موفق نبوده و نخواهند بود.

در نوشته‌های بعد، سعی خواهیم کرد درمورد این پروژه‌ها و فرآیند ترویج توضیحات بیش‌تری ارائه کنیم.

 

حامد درخشانی

 

news

نظرات بینندگان



1 Trackbacks/Pingbacks

  1. پینگ: ترویج‌گری و شناسایی ذی‌نفعان on شهریور ۱۱, ۱۳۹۴

نظر شما






نظرسنجی

  • اطلاع رسانی در چه زمینه ایی بیشتر مورد نیاز شماست؟ (حداکثر 2 گزینه)

    نمایش نتایج

    Loading ... Loading ...

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب