• »»

  • Apr 23 2018
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
کد خبر: 858 | تاریخ انتشار: مرداد ۲۱, ۱۳۹۴ - | تعداد بازدید: 1891

سوء مدیریت ‌در پروژه مصلای تهران/ سازندگان برج میلاد از کاستی های ساخت مصلی می گویند

دكتر محمدرضا حافظي طراح برج ميلاد و مهندس رضا ميرصادقي مهندس عمران و تكميل‌كننده سازه‌هاي برج ميلاد و تونل رسالت با تاكيد بر لزوم تكميل هر چه سريع‌تر مصلاي امام خميني تهران اعلام كردند كه پروژه مصلاي تهران دچار سوء مديريت و عدم‌تصميم‌گيري در ساخت شده است.
452229_955
به گزارش پی ام نیوز به نقل از همشهری، ۲۷ سال پس از آغاز ساخت پروژه مصلای امام خمینی، عملیات عمرانی این مجموعه کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
این خبری تازه نیست. هر شهروند تهرانی سال‌هاست که بنای نیمه‌کاره و تمام نشده مصلای تهران را در برابر چشمانش می‌بیند. برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و قرآن و… در لابه‌لای داربست‌ها و فعالیت عمرانی نه چندان پیوسته تصویر تکراری هر ساله‌ای است که مصلای ‌تهران از پس آن خود را نمایان می‌سازد. قرار بود سازه مصلی به‌عنوان فخر مهندسی کشور باشد. قرار بود این سازه نمادی باشد از معماری ایران اسلامی.
اما پس از گذشت ۲۷سال تنها سازه‌ای نیمه‌کاره و با بناهایی که تقریبا فرسوده شده‌اند، تصویری مبهم است از دانش مهندسی کشور. از سویی کمی آن‌سوتر فخر مهندسی کشور در قالب پروژه‌های ریز و درشت مهندسی خود را نمایان می‌سازد. گاهی به شکل بزرگراه صدر، گاهی به ‌هیأت تونل نیایش و گاهی در ابعاد یک بزرگراه به نام بزرگراه امام‌علی.
دکتر محمدرضا حافظی طراح برج میلاد و مهندس رضا میرصادقی مهندس عمران و تکمیل‌کننده سازه‌های برج میلاد و تونل رسالت با تاکید بر لزوم تکمیل هر چه سریع‌تر مصلای امام خمینی تهران اعلام کردند که پروژه مصلای تهران دچار سوء مدیریت و عدم‌تصمیم‌گیری در ساخت شده است.
طراح برج میلاد با اشاره به این پروژه گفت: این همه زمان صرف یک پروژه کردن و سرمایه گذاشتن بدون توجه به بهره‌وری کافی به نفع هیچ‌کس نیست. من اطلاع زیادی در مورد ابعاد پروژه مصلای تهران ندارم و نمی‌دانم دلایل تأخیرش چیست. شاید طرحش از ابتدا نباید اینقدر گسترده می‌شد و بهتر بود که جزء به جزء کار انجام می‌شد، ولی قطعا طولانی شدن آن‌ به نفع جامعه نیست. حافظی با اشاره به طولانی شدن زمان ساخت برج میلاد تهران گفت: در مورد برج میلاد می‌توان گفت که سرانجام یک شهردار پیدا شد و همت کرد و با نمره قابل‌قبولی پروژه برج میلاد را تمام کرد.
به گفته وی در امور عمرانی باید عزمی جدی به‌کار گرفت تا به نتیجه برسد. اگر این عزم از سوی مسئولان امر به نتیجه نرسد، شاید ابعاد مختلفی را در جامعه به‌ وجود آورد که اصلا برای یک جامعه پیام خوبی به همراه ندارد. تبعات ناملموس و نرم افزاری پایان نیافتن مصلی بسیار نگران‌کننده است. حافظی در ادامه افزود: کشور باید عزم کند این پروژه را در سطحی قابل‌قبول تمام کند. در دنیا شاهد شروع پروژه‌های بزرگ بودیم؛ مانند پروژه مساجدی که در برخی کشورها آغاز شد و به موقع نیز تمام شد. ما نباید درباره این پروژه بی‌تفاوت باشیم.
وی اظهار داشت: برج میلاد به لحاظ مهندسی بسیار پیچیده‌تر از مصلی بود‌ اما معتقدم نه مصلای تهران و نه برج میلاد هیچ کدام را نمی‌توان تنها به لحاظ فنی بررسی کرد بلکه ماجرا بیشتر از منظر مدیریتی قابل بحث است. مشکل ساخت مصلی به لحاظ توان فنی و مهندسی نیست، این پروژه بیشتر به لحاظ مدیریتی و جریان صحیح مالی و فنی و اولویت‌سنجی دچار مشکل است.
حافظی در پایان افزود: در مورد مصلی به‌طور قطع می‌دانم مشکل ادامه ساخت این پروژه اصلا فنی نیست. این ‌موارد مشکلات مدیریتی است. پروژه‌هایی نظیر مصلای تهران‌ باید برنامه‌ریزی صحیح داشته، منابع را تأمین و پیش‌بینی کند و جریان مالی و فنی را با هم منطبق کند تا پروژه دچار ایست و توقف نشود.
عزم جزم وجود ندارد
مدیر اجرایی ساخت برج میلاد و تونل رسالت نیز گفت: من نزدیک به ۸سال پیش با پروژه مصلی به‌طور کامل آشنا شدم. در سال‌های پایانی ساخت برج میلاد هم با تیم تاسیساتی مجموعه مصلای تهران همکاری داشتم.
سیدرضا میرصادقی در مورد عدم‌پیشرفت مصلای تهران افزود: مصلی به‌دلیل گنگ بودن فرایند طراحی و عدم‌جمع‌بندی در این بخش در حال حاضر بلاتکلیف مانده و بخش عمده توقف در فرایند ساخت ناشی از عدم‌تصمیم‌گیری مناسب در این بخش است. به اعتقاد وی نکته اصلی این است که متولی‌ای که عزمش را برای تکمیل این پروژه جزم کرده باشد وجود ندارد.
میرصادقی با اشاره به اینکه قرار بود مصلای تهران شکوه مهندسی کشور باشد اما در حال حاضر به یک معضل شهری تبدیل شده است اظهار داشت: مصلای تهران می‌توانست به‌عنوان یک مجموعه مذهبی، فرهنگی و گردشگری عرصه‌ای مناسب باشد برای شهروندان کشور و حتی گردشگران خارجی و در واقع قطب گردشگری کشور باشد. حتی پیش‌بینی یک مرکز اجتماعات و گردهمایی بزرگ شهر تهران برای آن نیز می‌توانست کارکرد این مجموعه را بیش از پیش مهم جلوه دهد اما‌ امروزه این مجموعه تبدیل به یک معضل شده است.
صادقی در پایان گفت:‌ به‌نظرم در مصلای تهران اصول مهندسی رعایت نشده است. با توجه به زمان زیادی که از شروع ساختش می‌گذرد متأسفانه این ماجرا مشهود است. از طرفی تصمیم‌گیری قاطعی در این پروژه وجود ندارد. اینکه کدام سازمان پیش برنده ادامه ساخت مصلای تهران باشد موضوعی فرعی است. پیش از آن باید عزمی ملی وجود داشته باشد تا مصلای تهران هرچه سریع‌تر به پایان برسد. مسلما هیچ‌کس از این آب و خاک نمی‌پسندد این پروژه در این وضعیت باقی بماند و امیدواریم چنین پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای را در کشور شاهد نباشیم.
منبع: همشهری
news

نظرات بینندگان



نظری ارسال نشده است

شما اولین نفر باشید که نظر ارسال می‌کنید!

نظر شما






نظرسنجی

  • اطلاع رسانی در چه زمینه ایی بیشتر مورد نیاز شماست؟ (حداکثر 2 گزینه)

    نمایش نتایج

    Loading ... Loading ...

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب