• »»

  • Apr 21 2018
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
کد خبر: 534 | تاریخ انتشار: مرداد ۸, ۱۳۹۴ - | تعداد بازدید: 1399

تغییر در سیستم اخذ PDU برای دارندگان مدارک PMI

متریک آموزشی PDU: Professional Development Unit توسط PMI بعنوان یک معیار تحصیلی در راستای فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدیریت پروژه، تعریف شده و جهت راهیابی به آزمون ها و نیز تمدید گواهینامه های صادره از PMI، داشتن تعداد معینی از این واحد ها (بنا به تعریفهای جداگانه) برای افراد الزامیست.

آیا شما حاضر هستید با هواپیمایی پرواز کنید که خلبان آن ۵ سال پیش آزمون خلبانی خود را با موفقیت به پایان رسانیده و بنا بر دلایلی در مدت این ۵ سال هیچ پروازی انجام نداده است و مهارتها و دانش خود را نیز توسعه نداده است؟

اگر شما حاضر میشوید که با این خلبان پرواز کنید ریسک بزرگی را پذیرفته اید.

حال ارتباط مثال فوق با PDU چیست؟ در واقع مثال فوق به خوبی نشان دهنده فلسفه استفاده PMI از سیستم Continuing Certification Requirements System) CCR) تمدید مدارک صادر شده است.

 

چرا PMI سیستم CCR را برای تمدید مدارک به کار میگیرد؟

سیستم CCR برای رشد و توسعه مستمر دارندگان مدارک PMI طراحی شده و با بررسی فعالیتهای حرفه ایی و میزان آموزشها و فعالیتهای داوطلبانه دارندگان مدرک در دوره های سه ساله مدارک آنها را برای یک دوره دیگر تمدید میکند و یکی از دلایل اصلی اهمیت و اعتبار مدارک PMI نسبت به مدارک مشابه است.

اهداف راه اندازی سیستم CCR :

• توسعه مهارتهای حرفه ایی

• ترغیب و شناسایی آموزشهای مستمر

• افزایش ارزش مدارک صادر شده

• استانداردسازی سیستم ثبت فعالیتهای دارندگان مدارک

 

الزامات و زمان تمدید مدارک PMI مطابق سیستم CCR

 

ردیف مدرک دوره تمدید تعداد PDU مورد نیاز

 

۱ CAPM
Certified Associate in Project Management
دستیار و عضو تیم پروژه
۵ سال نیاز به PDU  ندارد و آزمون مجدد در پایان دوره
۲ PMP
Project Management Professional
حرفه ایی در مدیریت پروژه
۳ سال ۶۰ PDUs
۳ PgMP
Program Management Professional
حرفه ایی در مدیریت طرح
۳ سال ۶۰ PDUs
۴ PfMP
Portfolio management Professional
حرفه ایی در مدیریت پورتفولیو
۳ سال ۶۰ PDUs
۵ PMIPBA
PMI Professional in Business Analysis
حرفه ایی در تجزیه و تحلیل کسب و کار
۳ سال ۶۰ PDUs
۶ PMIACP
PMI Agile Certified Practitioner
خبره در مدیریت پروژه چابک
۳ سال ۳۰ PDUs
۷ PMI-RMP
PMI Risk Management Professional
حرفه ایی در مدیریت ریسک
۳ سال ۳۰  PDUs
۸ PMI-SP
PMI Scheduling Professional
حرفه ایی در زمانبندی
۳ سال ۳۰ PDUs

 

PDU چیست؟
متریک آموزشی PDU: Professional Development Unit توسط PMI بعنوان یک معیار تحصیلی در راستای فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدیریت پروژه، تعریف شده و جهت راهیابی به آزمون ها و نیز تمدید گواهینامه های صادره از PMI، داشتن تعداد معینی از این واحد ها (بنا به تعریفهای جداگانه) برای افراد الزامیست.

• یک PDU بطور کلی، عبارت است از زمانی حدود “یک ساعت فراگیری ساختار یافته“

همچنین لازم به ذکر است داوطلبین شرکت در آزمون های موسسه PMI، می بایست دوره یا دوره های تعین شده را سپری نموده و (در حال حاضر صرفا برای مدرک PMP) دست کم ۳۵ واحد پیشرفت حرفه ای (PDU: Professional Development Unit) را گذرانیده باشد.

• در اینجا لازم به توضیح میباشد که واحدهای پیشرفت حرفه ای برای یک فرد تنها زمانی لازم و با فایده میباشد که وی:

۱. قصد دارد در یکی از آزمون های مدیریت پروژه PMI شرکت نماید.

۲. دارای یکی از مدارک صادره از PMI بوده و برای تمدید مدت اعتبار آن نیاز به داشتن تعداد معینی PDUs می باشد.

 

سیستم CCR در حال حاضر چه تغییراتی کرده است؟

مطابق سیستم جدید کلیه PDU ها برای مدارکی که نیاز به ۶۰ PDUs دارند به دو دسته اصلی تقسیم شده است:

 

دسته اول: PDUs  های آموزشی
در این دسته حداقل باید  ۳۵  PDUs  کسب شود
۱.     مهارتهای مدیریت پروژه
۲.     مهارتهای رهبری
۳.     مهارتهای استراتژیک  و مدیریت کسب و کار
در هر دسته از فعالیتهای فوق حداقل باید ۸ PDUs  اخذ شود

 

دسته دوم: PDUs  های حرفه ایی
در این دسته حداکثر باید  ۲۵  PDUs  کسب شود
۱.     کارکردن  به صورت حرفه ایی – حداکثر ۵ PDUs.
۲.     خلق دانش جدید
۳.     فعالیت های داوطلبانه

*برای مدارکی که نیاز به ۳۰ PDUs دارند کلیه اعداد جدول فوق به نصف کاهش میابد.

 

چرا سیستم CCR تغییر کرده است؟

PMI دلایل تغییرات اخیر را به صورت ذیل بیان کرده است.

۱. تغییرات در دنیای کسب و کار که به تغییر مهارتهای مورد نیاز افراد منجر شده است.

۲. سازمانها با چالش یافتن منابع انسانی ماهر روبرو شده اند.

۳. تبدیل CCR به ابزار توسعه مهارتها

۴. افزایش ارزش و قابلیت اطمینان به دارندگان مدارک

saa

 

از چه تاریخی این تغییرات اعمال میشوند؟

این تغییرات از ۱ دسامبر ۲۰۱۵ اعمال میشوند ولی برای کسانی که اعتبار مدارکشان تا سال ۲۰۱۷ اعتبار دارد محدودیت های حداکثری و حداقلی دسته های اول و دوم لحاظ نمیشود ولی ۱ دسامبر ۲۰۱۷ تمامی محدودیت ها اعمال خواهد شد.

 

چه فعالیتهایی PDU دارد؟

۱. شرکت در دوره های آموزشی رسمی PMI

۲. آموزشهای دانشگاهی و دوره های آموزشی مدیریت پروژه

۳. خود آموزی

۴. کارکردن به صورت حرفه ایی

۵. خلق دانش جدید

۶. فعالیت های داوطلبانه

 

مثلث استعداد PMI  چیست ؟

PMP_changes_inline

بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده سه دسته از مهارتها بیشترین نقش را در موفقیت حرفه ایی افراد در سازمانها و پروژه ها داشته است.

۱. مهارتهای مدیریت پروژه

دانش و مهارتهای لازم جهت مدیریت یک پروژه پورتفولیو و یا یک طرح
مهارتهایی مانند جمع آوری الزامات, تهیه برنامه زمانبندی، مدیریت ریسک و مدیریت محدوده و محتوای پروژه

۶۶ درصد سازمانها بیان داشته اند که یافتن افرادی دارای مهارتهای مدیریت پروژه بسیار دشوار است.

۲. مهارتهای رهبری

دانش و مهارتهای مورد نیاز جهت انگیزه بخشی به منابع انسانی و کسب حمایت آنان در جهت اهداف پروژه

مهارتهایی مانند مذاکره، حل تعارضات، انگیزش، تاثیر گذاری، حل مساله و تیم سازی

۷۷ در صد سازمانها بر مهارت رهبری به عنوان عامل بسیار مهمی در موفقیت های بلند مدت سازمان تاکید کرده اند.

۳. مهارتهای استراتژیک و مدیریت کسب و کار

دانش و مهارتهای مورد نیاز جهت بهبود عملکرد سازمان در جهت دستیابی به فرآورده های پروژه

مهارتهایی مانند فراست و بینش خوب از کسب و کار، مهارتهای مالی، بازاریابی مدیریت قرارداد و مدیریت پیچیدگیهای پروژه

۷۲ درصد پروژه هایی که افراد تیم پروژه با استراتژیهای سازمانی هماهنگ بوده اند به با موفقیت به پایان رسیده است.

هم اکنون در دنیا بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر دارای مدارک معتبر انستیتو مدیریت پروژه  آمریکا هستند و در ایران نیز بیشتر از ۶۰۰ نفر دارای مدارک PMI می باشند.

 

 

منبع: PMPiran

 

news

نظرات بینندگان



نظری ارسال نشده است

شما اولین نفر باشید که نظر ارسال می‌کنید!

نظر شما






نظرسنجی

  • اطلاع رسانی در چه زمینه ایی بیشتر مورد نیاز شماست؟ (حداکثر 2 گزینه)

    نمایش نتایج

    Loading ... Loading ...

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب