• »»

  • Apr 23 2018
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
کد خبر: 1233 | تاریخ انتشار: شهریور ۱۱, ۱۳۹۴ - | تعداد بازدید: 2062

ترویج‌گری و شناسایی ذی‌نفعان

تمام اشخاصی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در به وجود آمدن مشکل تاثیر داشته‌اند و همچنین تمام کسانی که به هر نحو می‌توانند در روند حل شدن مشکل تاثیرگذار باشند، ذی‌نفعان پروژه‌ی ترویج محسوب می‌شوند.

00382650

 

در یادداشت ” پروژه هایی برای تغییر”  «ترویج‌گر یکی از مشکلات مهم جامعه را انتخاب می‌کند و با تعریف یک پروژه‌ی ترویج یا حمایت‌گری به تلاش برای حل آن می‌پردازد.» حالا با توجه به این تعریف، فکر می‌کنید ذی‌نفعان یک پروژه‌ی ترویجی چه کسانی هستند!؟

تمام اشخاصی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در به وجود آمدن مشکل تاثیر داشته‌اند و همچنین تمام کسانی که به هر نحو می‌توانند در روند حل شدن مشکل تاثیرگذار باشند، ذی‌نفعان پروژه‌ی ترویج محسوب می‌شوند.

برخی از این ذی‌نفعان از ادامه‌ی مشکل سود می‌برند، برخی از حل شدن آن و تعدادی نیز در هر صورت سود یا ضرر چندانی نمی‌کنند. بر همین اساس هم هرکدام از این افراد می‌توانند حامی پروژه یا مخالف آن باشند و یا حتی نسبت به پروژه بی‌طرف بمانند.

بر همین اساس و پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم و تحلیل دقیق ذی‌نفعان، ترویج‌گر موضع خاصی نسبت به هریک از آنان اعمال می‌کند. مثلا برای تعدادی از ذی‌نفعان اطلاع‌رسانی کامل و دقیق و با جزئیات در نظر می‌گیرد و برای عده‌ای دیگر، اطلاع‌رسانی حداقلی درمورد کلیات پروژه. برای عده‌ای وقت برای دیدار حضوری تعیین می‌کند و برای بقیه فقط پیام نوشتاری ارسال می‌کند.

علاوه بر تمایل افراد برای کمک به پروژه، مواردی مثل قدرت و نفوذ آن‌ها برای ایجاد تغییرات دل‌خواه، میزان دانش آن‌ها نسبت به موضوع پروژه و امکان دسترسی به آن‌ها نیز در تحلیل ذی‌نفعان و برنامه‌ریزی برای برخورد درست با آنان مهم است. چون در نهایت یکی از اهداف همیشگی پروژه‌های ترویجی تلاش برای تغییر قوانین و کمک گرفتن از افراد و سازمان‌های تاثیرگذار برای ایجاد تغییرات بنیادین و پایدار در جامعه است.

تعداد ذی‌نفعان یک پروژه‌ی ترویجی می‌تواند بسیار زیاد باشد که در این صورت یک یا چند نفر از تیم ترویج‌گری باید برای مدیریت امور مربوط به ذی‌نفعان در نظر گرفته شوند.

برای روشن‌تر شدن موضوع، مثالی از یک پروژه‌ی ترویجی بیان می‌کنم.

احتمالا در خبرها شنیده‌اید که ایالت کالیفرنیای آمریکا دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای شده است. پروژه‌ی ترویجی “Save Our Water” برای حل شدن مشکلات ناشی از این خشکسالی و رفع آن‌ها تلاش می‌کند. بخشی از این کمپین مربوط به اطلاع‌رسانی درمورد روش‌های مختلف صرفه‌جویی به شهروندان است. ذی‌نفعان این بخش از پروژه، تمام شهروندان صاحب خانه‌ی ایالات کالیفرنیا هستند که می‌توانند با مصرف درست آب در منازل به کاهش تبعات منفی خشکسالی کمک کنند. این پروژه در کنار کمپین اطلاع‌رسانی خود، تلاش کرده تا با همکاری دولت محلی مواردی مثل «ارائه‌ی آبِ خوردن به مشتریان بدون تقاضای آن‌ها در رستوران‌ها و کافه‌ها» را هم کنترل کند و به همین منظور وبسایتی را طراحی کرده که به شهروندان اجازه می‌دهد تا چنین مواردی را گزارش کنند تا بسته به نوع و شدت هدررفت آب، اعضا و حامیان کمپین یا مامورین سازمان‌های ذی‌ربط (مشابه سازمان آب و فاضلاب ایران) برای رفع مشکل و بهینه کردن مصرف اقدام کنند. این‌جا علاوه بر شهروندانی که می‌توانند تخلفات را گزارش کنند، دولت محلی، سازمان‌های آب و صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها نیز جزئی از ذی‌نفعان پروژه محسوب می‌شوند. داوطلبین کمک به اجرای پروژه و اعضای سازمان نیز از ذی‌نفعان پروژه هستند. قطعا چنین پروژه‌ای برای اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها و برای عملکرد درست و اصولی به کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌ی فعالیت خود نیاز دارد. همه‌ی افراد اشاره‌شده، زیرمجموعه‌ای از ذی‌نفعان پروژه هستند.

اگر کمی به پروژه‌های مشابه فکر کنید، می‌بینید که مدیریت ذی‌نفعان یک پروژه‌ی ترویجی چقدر می‌تواند پیچیده و گسترده باشد.

 

حامد درخشانی

 

news

نظرات بینندگان



1 Trackbacks/Pingbacks

  1. پینگ: ترویج‌گری و شناسایی ذی‌نفعان | پرتال مدیریت on شهریور ۱۱, ۱۳۹۴

نظر شما






نظرسنجی

  • اطلاع رسانی در چه زمینه ایی بیشتر مورد نیاز شماست؟ (حداکثر 2 گزینه)

    نمایش نتایج

    Loading ... Loading ...

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب